Nezáleží na tom, jestli odjíždíte do dálky, nebo se stěhujete jen po městě, či domě. Vždy vás ještě čeká nelehký úkol v podobě výměny dokladů.
V prvé řadě je vaší povinností nechat se jako nový majitel nemovitosti, ať už domu, nebo bytu, zapsat do katastru nemovitostí. Pokud odcházíte do nájmu, musíte si s sebou vzít nájemní smlouvu, která dokazuje, váš nový trvalý pobyt.
Ve chvíli, kdy máte v ruce doklad o novém trvalém pobytu, avaše první kroky budou směřovat do ohlašovny v místě nového trvalého bydliště. To je obecní úřad, úřad městské části, či městský obvod.
V této chvíli vyplníte Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který vás bude stát 50 Kč. Poté vám úředník odstřihne růžek na občanském průkazu a k tomu obdržíte doklad jak se starou, tak s novou adresou.
Jste-li vlastníkem nemovitosti, tak na její adresu můžete přihlásit i další osoby. Manžela/manželku, děti. Ti jsou také povinni doklady vyměnit. V této chvíli ale musíte vyplnit souhlas s tím, že ve vaší nemovitosti budou bydlet i další osoby.
Po ohlášení nového trvalého pobytu jste povinni do 15 dnů zažádat o nový občanský průkaz. Tentokrát je vydání bez poplatku. Počkáte si na něj 14-30 dnů.
Od chvíle, kdy si vyzvednete občanku, běží vám lhůta 5 dnů, kdy musíte nahlásit změnu bydliště úřadu, který má na starosti výměnu řidičského průkazu. Zde také zaplatíte 50 Kč. Pokud tak neučiníte, hrozí vám pokuta do výše 2 000 Kč. Vezměte s sebou „malý techničák“ i technický průkaz. Jestli se stěhujete jen v rámci města, či obce, řidičák vám měnit nebudou.
Ovšem jakoukoli změnu údaje na řidičáku musíte nahlásit do 5 dnů od chvíle, kdy k ní došlo. Kvůli změně registru vozidel je nutné se dostavit na dopravní odbor do 10 dnů.
Protože jdete žádat o změnu adresy na „malém techničáku“, zaplatíte správní poplatek 50 Kč. Do „velkého techničáku“ budou doplněny další údaje.
Změnu musíte nahlásit i na tato místa:
– Bance
– Poště (jde o SIPO, TV a rozhlas)
– Správě sociálního zabezpečení (zasílání důchodu)
– Lékařům
– Plynárně
– Telefonnímu operátorovi
– Pojišťovně, u které máte některou z pojistek
– Živnostenskému a finančnímu úřadu (pokud podnikáte)
– Dodavateli elektrické energie
– Správci či majiteli starého a nového domova, resp. katastrálnímu úřadu
– Zdravotní pojišťovně (do 30 dnů)
– Úřadu práce, pokud jste v evidenci
– Zaměstnavateli, ale také ve škole
Podnikatelé si skočí na živnostenský úřad, kde za poplatek 100 korun do 15 dnů obdrží nový živnostenský list. Ohlášení finančnímu úřadu je bez poplatku.
Nezapomeňte ve svém starém bydlišti ohlásit ukončení odběru elektrické energie, nebo převod na jinou osobu. Při ukončení bude proveden finální odečet a odebrán elektroměr.
Pokud se necháváte zasílat důchod formou složenky, stačí, když změnu nahlásíte na kterékoli poště.
Necháváte-li si důchod posílat na bankovní účet, nahlaste změnu ČSSZ formou dopisu, který bude obsahovat vaše rodné číslo, novou adresu a váš vlastnoruční podpis.